Tyto webové stránky používají soubory cookies, aby bylo možné zpracovávat návštěvnické interakce. Jejich použití je však možné pouze po Vašem souhlasu. Prohlášení o používání cookies.
Tuto skupinu nebezpečí způsobuje člověk a jeho aktivita. Neřadíme sem nebezpečí přírodní, která jsou člověkem indukovaná. Jedná se o nebezpečí v důsledku selhání např. výrobních provozů, nebezpečí záměrné (teroristické nebo vojenské operace), ale též místa častých dopravních nehod.
Příklad vážné dopravní nehody, která přerušila provoz na komunikaci. Foto: CDV.
Vzhledem k tomu, že pro společnosti jsou zásadní dopravní sítě, je vhodné se jim při analýze nebezpečí více věnovat. Na komunikacích s vyšší intenzitou provozu lze očekávat také vyšší četnost dopravních nehod a opačně. Vlastním nebezpečím v tomto případě nejsou následky dopravních nehod pro posádky vozidel, ale přítomnost dopravní nehody. Vzhledem k plynulosti dopravy a tedy vzhledem k tokům na síti je zásadní nejenom přerušení dopravy, ale i omezení, např. dočasné snížení kapacity komunikace v důsledku odstraňování následků dopravní nehody.
Výřez z aplikace www.kdebourame.cz, v níž jsou uvedena místa, kde dochází ke koncentraci dopravních nehod.
Transport nebezpečného materiálu (česky též ADR) představuje další zdroj umělého nebezpečí. Na rozdíl od známých zdrojů nebezpečí, jakými jsou například zmapované trasy lavin, jimž do cesty nikdo stavět obytné budovy nebude, nákladní vozidla s nebezpečným nákladem denně projíždějí silniční sítí. Tyto nebezpečné náklady jsou rovněž transportovány po železnici. Zdroj nebezpečí se v tom případě pohybuje po komunikaci a s ním se mění též hodnota rizika v okolí.
Copyright © 2022
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i.